Redenen waarom klanten hun online winkelmandje achterlaten en wat kan je ertegen doen?

Als webshop wil je natuurlijk dat elke bezoeker ook daadwerkelijk een klant wordt. De realiteit is echter veel minder rooskleurig. Heel veel bezoekers komen je webshop en je producten bekijken, maar slechts een klein deel gaat effectief over op een aankoop.

Reden waarom mensen hun winkelmandje achterlaten

Een gevulde winkelmand zomaar achterlaten? Wat bezielt die bezoekers nu eigenlijk?

Te hoge verzendkosten

Bepaalde.bezoekers willen (terecht) weten welke extra kosten zoals de verzendkosten, worden aangerekend aan de klant. Als die extra kosten er zijn of die vallen te hoog uit, dan is het een reden om hun winkelmandje achter te laten.

Communiceer duidelijk en het liefst vooraf wat de verzendkosten zijn. Partijen zoals Coolblue, Bol.com en Zalando hebben de verwachting van gratis levering geschept. Klanten hebben nu dezelfde verwachting bij jouw webshop.

De verkeerde betaalmethodes

Als webshop moet je juiste betaalmogelijkheden aanbieden. In Belgiƫ zijn dat:

  • Bancontact (via QR of Payconiq)
  • Visa / MasterCard
  • paypal

Biedt je de verkeerde betaalmethodes aanw dan haken klanten af. Of ze geraken gefrustreerd en ze zullen geen tweede keer meer bij jouw webshop kopen.

Maak het je klanten zo eenvoudig mogelijk om hun bestelling af te ronden. Elk obstakel kan een reden zijn voor iemand om af te haken.

Geen of slechte reviews

Zeker voor onbekendere webshops zijn reviews enorm belangrijk. De reviews scheppen vertrouwen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *