Wil je hoger scoren in Google met jouw website of webshop? Inzetten op SEO is één van de beste investeringen die je kunt doen om meer bezoekers op je website te krijgen. Hogere rankings in Google betekent (als je op de juiste zoekwoorden scoort) meer relevante bezoekers. Meer bezoekers betekent ook meer omzet. Eenmaal een bepaalde positie verovert, blijft die investering voor een bepaalde tijd (in sommige gevallen voor zeer lange tijd) geldig.
Zo scoor je hoger in Google
Hoger scoren in Google wil zeggen dat je inzet op zoekmachine optimalisatie (of SEO). Er zijn verschillende aspecten die invloed hebben op de positie van jouw webpagina’s. Ontdek hieronder hoe jouw website of webshop hoger kan scoren in Google.
1. Interne links
Eén van de meest doeltreffende manieren, om webpagina’s hoger te laten scoren in Google (of in andere zoekmachines), is het toevoegen van interne links naar die pagina’s. Link vanop andere pagina’s op je website naar de pagina die hoger in Google moet scoren. Dit wordt vaak vergeten maar is een zeer doeltreffende manier.
Google ziet elke (interne) link als extra stem om meer belang te hechten aan die specifieke pagina.
2. Backlinks naar specifieke pagina’s
Naast interne links zijn externe links (of backlinks) ook van onschatbare waarde om hoger te scoren in Google. Backlinks worden ook gezien als extra stemmen om een pagina hoger of lager te laten ranken.
Heb je een nieuwe pagina gepubliceerd? Voorzie dan ook wat tijd om promotie te maken voor deze pagina. Denk dan aan:
- Promotie op Sociale Media
- Backlink outreach doen
- …
3. Verbeter de On-Page SEO
Om een pagina hoger te laten scoren in Google, moet de On-Page SEO van die pagina goed opgezet zijn.
Enkele zaken die je moet controleren:
- Bevat de titel het zoekwoord waarop je wilt ranken?
- Zit het zoekwoord vervat in de tekst?
- Is het een unieke tekst?
- Is de tekst lang genoeg (vergeleken met de concurrentie)?
- Is de Meta Titel & Meta Description ingevuld?
- Duidelijke URL structuur
Leestip: SEO teksten schrijven
4. Zit de zoekintentie goed?
Zoekmachines willen ervoor zorgen dat zij de beste gebruikerservaring kunnen geven aan hun gebruikers. De juiste webpagina voorstellen is hier een cruciale factor.
Bekijk de zoekintentie van de zoekwoorden waarop je wil scoren. Is de zoekintentie ook terug te vinden op jouw webpagina?
Verschillende zoekintenties
- Informatief
- Transactioneel
- Commercieel
- Navigerend
5. Meer kwalitatieve content pagina’s
Publiceer op een regelmatige basis kwalitatieve content op je website. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines je website gaat zien als een referentie voor een bepaald thema. Hoe relevanter je globale website, hoe hoger je gaat scoren in Google.
6. Snelle gebruikerservaring
Snelle websites scoren gemiddeld hoger in Google. Dit is dan ook een reden waarom jij (samen met je webbouwer) moet inzetten op snelle laadtijden. Google lanceerde hiervoor een referentiepunt “Core Web Vitals”.
Conclusie: hoger scoren in Google
Er zijn heel wat manieren om hoger te scoren in Google. Google kijkt naar heel veel verschillende ranking factoren om jouw specifieke webpagina een bepaalde ranking te geven.
Zet op een structurele / regelmatige manier in op SEO. Je zult al snel de positieve effecten zien.